MotorOvé oleje pro vozidla s DPF
Všechna vozidla s DPF filtrem potřebují speciální motorový olej, který netvoří při spalování popel (trochu oleje se vždy spálí spolu s palivem). V případě použití nevhodného oleje dojde k několikanásobně rychlejšímu zaplnění DPF filtru. Zároveň je bezpodmínečné nutné olej měnit pravidelně a ideálně mnohem dříve než při doporučeném intervalu výměny. Při každé aktivní regeneraci DPF filtru se totiž olej ředí naftou kvůli dovstřikům nafty! Během celého intervalu výměny toto naředění přesáhne běžně i 1 litr! Tak se postupně fatálně ničí motor.
Vhodný olej pro Váš vůz s DPF naleznete v našem eshopu. V případě více existujících možností je volba na Vás. V těchto případech ale doporučujeme se řídit normou uvedenou v manuálu k Vašemu vozidlu a tu porovnat s údaji uvedenými u konkrétní položky oleje v eshopu.
Níže naleznete kompletní technické vysvětlení problematiky naznačené v úvodníku.
V čem a proč jsou oleje pro DPF filtry jiné?
- Oleje určené pro motory s DPF neobsahují siřičité přísady, které tvoří při spalovaní oleje popel.
- Při použití nevhodného oleje se bude výrazně rychleji ucpávat DPF filtr a Vy mu tak extrémně zkrátíte životnost.
- Ke spalování určitého množství oleje totiž dochází vždy, a čím více je motor opotřebovaný, tím více se oleje spaluje a DPF se rychleji plní popelem.
Proč je třeba olej měnit dříve než je předepsaný interval?
- Každá aktivní regenerace DPF znamená ředění oleje naftou a tudíž snižování jeho mazacích schopností!
- Výrobce motoru s tím počítá, ale jen pokud DPF a jeho řízení funguje tak jak má a zároveň se nepřetahují maximální předepsané výměny oleje! Je totiž nutné zdrůraznit, že automobilkou uváděné intervaly výměny oleje jsou maximální, nikoliv minimální!
- Je naopak doporučené intervaly výměny oleje u vozů s DPF výrazně zkrátit. Oficiálně to žádná automobilka nepřizná, ale je to opravdu vhodné. Výrazně tím prodloužíte všem mazaným dílům v motoru jejich živostnost. Viz dále.
Proč se olej ředí naftou?
- K pochopení je potřeba rozumět tomu, co se odehrává při aktivní regeneraci DPF.
- Do spalovacího prostoru nechá řídící jednotka na konci spalovacího cyklu vstříknout palivo, které již nestihne shořet a odchází do výfuku, kde se má na katalyzátoru vznítit a následně v sousedním DPF filtru zapálit zachycené saze.
- Bohužel vždy část těchto dovstřiků nafty steče po stěnách válce do olejové vany a olej se tak může naředit naftou. Průměrně probíhá proces regenerace kolem 10min a opakuje se každých 400 – 1500 km.
- Mezi předepsanými výměnami oleje, tak zcela běžně přibude až 0,5l oleje (pokud vozidlo trochu „žere“ olej, tak to pak samozřejmě nepoznáte). Jak bylo řečeno, konstruktéři motoru a výrobci olejů s tím počítají pokud DPF funguje tak jak má. (pozn. ředění oleje naftou se týká i koncernu PSA, který používá speciální aditiva.)
Extrémní opotřebení motoru
- V praxi to ale často bývá tak, že pokud má vůz problémy s DPF a nedochází ke spálení náplně zachycených sazí DPF, řídící jednotka se přesto snaží neúspěšně regenerovat stále dokola.
- To pak znamená velké naředění oleje palivem (běžně 1-2 litry nafty v oleji), který rychle ztratí svoje mazací schopnosti a to vede k extrémnímu opotřebení všech mazaných částí motoru.
- Předčasný kolaps dílů jako jsou vačky, písní kroužky, ojniční a kliková ložiska apod. je tedy běžný. Stejné opotřebení ale nastává typicky i pokud DPF funguje v pořádku, ale majitel výrazně přetahuje intervaly výměny, které jak bylo uvedeno výše nejsou minimální, ale maximální!
Nový olej vždy s novým DPF a zkrácené intervaly výměny
- Obecně platí, že olej by se u vozidel s DPF měl měnit mnohem dříve, než je předepsaný interval.
- A pokud se DPF filtr již ucpal a měníte jej za nový / vyčištěný / repasovaný, pak olej vyměňte bezpodmínečně vždy bez ohledu na ujeté kilometry od poslední výměny!
- Dá se totiž předpokládat, že právě před konečným kolapsem DPF byla Vaše současná olejová náplň vystavena výše popsanému naředění naftou v důsledku opakovaných neúspěšných aktivních regenerací.
Jak poznám vhodný olej pro DPF?
- Musíte znát předepsanou olejovou normu automobilky pro Váš motor (najdete v manuálu vozidla) a plnění stejné normy musí garantovat i výrobce oleje na etiketě. Například VW norma na oleje pro vozy s DPF je VW 507.00
- U nás v eshopu DPF-CAT Systems naleznete ale ten správný olej u každého vozidla s DPF filtrem nebo dokonce přímo jako doporučené zboží u vybraného nového DPF filtru nebo služby Čištění nebo služby Repase.
- Jako cenově výhodné oleje, při zachování špičkové kvality můžeme doporučit holandské oleje značky VAT.
Shrnutí o olejích pro vozidla s DPF
- U vozidel s DPF filtrem musíte vždy použít speciální „bezpopelné“ oleje, jinak si zásadně zkrátíte životnost DPF filtru.
- Olej měňte vždy dříve, než je doporučený interval výměny. Výrazně prodloužíte životnost motoru.
- Pokud měníte DPF filtr, vždy zároveň vyměňte i olej v motoru.